Napisz do mnie! marcela@slowemskutecznie.pl
31 lip
Słowem – o książkach

Co każdy copywriter wiedzieć powinien? Recenzja „Biblii copywritingu” D. Puzyrkiewicza

Co każdy copywriter wiedzieć powinien? Recenzja „Biblii copywritingu” D. Puzyrkiewicza

Jak pisać, żeby sprzedać tekst? Dlaczego tak ważna jest burza mózgów przed napisaniem tekstu? Krótka recenzja Biblii Copywtitingu.

Książkę D. Puzyrkiewicza przeczytałam dzięki poleceniom, opublikowanym na przeróżnych, „facebookowych” grupach copywriterskich. O pozycji tej wie chyba każdy copywriter i zwykle miał okazję lub chce ją przeczytać, nawet jeśli jest nastawiony do niej sceptycznie. O książce tej wiele także napisano, jedni chwalą ją, inni natomiast traktują nieco „z przymrużeniem oka”. Czy poradnik ten zasługuje rzeczywiście na miano „Biblii”?

Jaka jest Biblia Puzyrkiewicza?

Jeśli zajmujesz się contentem, z pewnością słyszałeś o Biblii copywritingu D. Puzyrkiewicza. Przyznam się, że choć pisaniem na zlecenie zajmuję się już jakiś czas, dopiero niedawno miałam okazję sięgnąć po tę pozycję i…przepadłam! Książka napisana jest niezwykle czytelnym językiem. Nie jest to jednak na pewno powieść, którą przeczyta się „jednym tchem”, gdyż dużo w niej bardzo treściwych informacji. Czytając tę lekturę warto robić notatki, gdyż praktycznie każda uwaga wydaje się być naprawdę cenna. Pozycja nie jest także opasłym tomiskiem, dlatego kilka wieczorów na pewno wystarczy, by zapoznać się z jej treścią. Co ważne, bardzo podoba mi się jej szata graficzna, gdyż jest prosta i przejrzysta. Doskonale pasuje do treści, która także jest przedstawiona w naprawdę umiejętny i czytelny sposób. Ale o to też chodzi w copywritingu, by jasno formułować komunikaty.

Copywriting, a sprzedaż

Pozycja ta przede wszystkim przybliży nam to, w jaki sposób zabrać się za tworzenie treści. Jest zatem przydatna dla początkujących copywriterów. Bardzo ciekawa jest forma trzech kapeluszy, którą D. Puzyrkiewicz dość dokładnie opisuje. W dużym skrócie: pierwszy kapelusz polega na zapisaniu naszych luźnych myśli, dotyczących tekstu, drugi na przeanalizowaniu tych myśli i wybraniu najciekawszych skojarzeń, a trzeci na pisaniu treści artykułu. Wielu zarzuca w tym momencie Puzyrkiewiczowi tzw. rozlazłość. Stawiając argument tego typu, że jeśli „mam coś do napisania, nie mogę nad tym aż tyle rozmyślać i rozkładać tego na czynniki pierwsze”. I tak, i nie. Przyznam, że sama bardzo często nie robię aż tak rozległego planu działania nad jednym tekstem. Jednak co innego teksty „luźne”, a co innego sprzedażowe. Według mojej opinii pozycja ta jest ukierunkowana na copywriting sprzedażowy. Dlatego wielu copywriterów, skupiających się głównie na wartości słów, nie znajdzie w niej tego, czego szuka.

Dla przedsiębiorców

Kolejną myślą, dotyczącą tej książki jest właśnie sprzedaż. Myślę, że pozycja ta przypadnie do gustu także wielu osobom, zajmujących się stricte handlem oraz sprzedażą, nie tylko copywritingiem. Wiele w niej interesujących przykładów, jakich słów użyć, jak formułować komunikaty, na co szczególnie zwrócić uwagę. To chyba moja ulubiona część tej książki. Cenię sobie praktyczne porady, dlatego w tym miejscu zatrzymałam się na dłużej, podobnie jak w innym.

Bardzo przypadła mi do gustu także końcówka książki D. Puzyrkiewicza. Sporo tam różnorodnych przykładów, które można wykorzystać podczas pisania, np. jak formułować tytuły, czy jak zachęcić innych do interakcji, jakich sformułowań unikać, by przekaz był jak najbardziej czytelny itp.

Czy mam przeczytać tę książkę?

Szczerze powiedziawszy o copywritingu napisano wiele. Nie tylko o samym, sprzedażowym copywritingu, ale także wiele o „zabawie słowami”. Jeśli stawiasz na pisanie zarobkowe tekstów, które od razu przyciągają wzrok, warto sięgnąć po tę pozycję. Chyba, że interesują Cię bardziej treści „kwieciste” albo np. chcesz tylko napisać książkę, opowiadanie, wtedy możesz sięgnąć do innych pozycji, tutaj polecam, np. Magię słów Joanny Wryczy – Bekier, która przypatruje się tekstom od bardziej językowo – składniowej strony.

Ważne jednak jest jedno, obecnie kursy doszkalające online, potrafią kosztować kilka tysięcy złotych, dlaczego by nie sięgnąć po nie w wersjach książkowych, o wiele tańszych?

Ostatnie wpisy

Słowem – o copywritingu

Jakie wyróżniamy rodzaje tekstów w copywritingu? Poznaj 4 najważniejsze

Chcesz poznać 4 najpopularniejsze rodzaje tekstów w copywritingu? Sprawdź koniecznie artykuł.
Czytaj więcej
Słowem – o copywritingu

3 powody, dla których warto pisać treści na swoją stronę

Jakie korzyści płyną z publikowania treści na swojej stronie? Sprawdź kilka powodów!
Czytaj więcej