Napisz do mnie! marcela@slowemskutecznie.pl
12 kwi
Słowem – o copywritingu

Jakie wyróżniamy rodzaje tekstów w copywritingu? Poznaj 4 najważniejsze

Jakie wyróżniamy rodzaje tekstów w copywritingu? Poznaj 4 najważniejsze

Chcesz poznać 4 najpopularniejsze rodzaje tekstów w copywritingu? Sprawdź koniecznie artykuł.

Dużo się mówi i pisze o copywritingu, jakie techniki zastosować, by się wyróżnić? Jak pisać? Jakich narzędzi używać? Natomiast niewiele jest treści dotyczących rodzajów artykułów. Musisz wiedzieć, że nie zawsze każda technika pasuje do odpowiedniego tekstu. Inaczej pisze się opisy produktów, a inaczej post blogowy. Z roku na rok przybywa różnorodnych tekstów SEO, głównie ze względu na fakt, że poszerza się liczba miejsc, gdzie można je publikować, np. jeszcze nie tak dawno jeszcze ludzie, np. nie wiedzieli, jak ma wyglądać tekst zamieszczany na Facebooku. Jakie zatem wyróżniamy rodzaje tekstów w copywritingu?

Rodzaje tekstów - teksty na strony www

Są to chyba najpopularniejsze rodzaje tekstów, jakie obecnie się tworzy. Co ciekawe, bardzo często można spotkać je na różnych podstronach www, niekiedy są nawet na niej ukryte. Jak tworzyć takie treści i w zasadzie po co? Przede wszystkim w artykułach tych stawia się w dużej mierze na pozycjonowanie. Obecnie w dobie WordPressa praktycznie każdy może stworzyć kilka, a nawet kilkanaście podstron na swojej stronie, a dodatkowo nie musi wprowadzać ich do panelu głównego, pozwala to zatem na stworzenie bogatego SEO, do którego dostęp mają głównie wyszukiwarki.

Są to teksty „naszpikowane” różnymi branżowymi słowami i frazami kluczowymi pasującymi do danej marki. Nie da się ukryć, że napisanie takiego tekstu wymaga trochę pracy, gdyż trzeba umiejętnie wprowadzać różne kombinacje fraz kluczowych. Obecnie bardzo dużo firm stawia właśnie na ten rodzaj tekstów na swoich stronach.

Artykuły blogowe

To chyba klasyka, jeśli chodzi o rodzaje tekstów w copywritingu. Artykuły blogowe również bardzo często pisze się przede wszystkim pod SEO, jednak są one „przyjaźniejsze” czytelnikowi. Można postawić w nich na przyciągający uwagę storytelling, a także omówić dany temat szerzej i ciekawiej. Do treści tych dużo łatwiej w sposób naturalny wplata się słowa kluczowe, niż np. do tekstów na strony. Warto pisać ciekawe artykuły blogowe, nawet gdy zdecydujesz się już na stworzenie kilku podstron na swojej www i umieścisz na nich teksty. Blog jest medium, w którym głównie komunikujesz się z odbiorcami, ponadto możesz go tworzyć nieprzerwanie przez wiele lat i tym samym budować swoje prywatne zaplecze SEO.

Opisy produktów

Jeśli prowadzisz sklep, sprzedajesz przedmioty fizyczne lub nawet elektroniczne, warto tworzyć opisy produktowe. Pozwoli to na lepsze pozycjonowanie produktów w Google, a tym samym możesz zyskać nowych klientów, zainteresowanych Twoim towarem. Jest to taki rodzaj tekstów, który bardzo często jest zaniedbywany przez duże grono przedsiębiorców. Na wielu stronach internetowych nie ma żadnych opisów, a jeśli się już pojawiają, są to raptem dwa zdania. Niestety, w ten sposób przygotowany opis nie będzie widoczny w wyszukiwarce, dobrze jest zatem poświęcić nieco czasu na jego napisanie lub zwyczajnie zatrudnić do tego copywritera. Pamiętaj, że nie musi być to bardzo długi tekst, wystarczy stworzyć jakieś 1000 znaków ze spacją i nasycić go frazami kluczowymi.

Artykuły sponsorowane

Niektórzy uważają, że są przykładem reklamy natywnej, inni, że niekoniecznie. Uważam, że prawda leży gdzieś pośrodku i taki tekst może być reklamą natywną, jednak dużo częściej ma on w pewien sposób charakter perswazyjny. I dobrze, gdyż taki jest też cel artykułu. Firmy zwykle dość dobrze płacą copywriterom za stworzenie artykułu, który będzie napisany w sposób nienachalny, jednak przy okazji będzie „sprzedażowy” lub promujący dane usługi. Warto na to zwrócić uwagę.

Oprócz tego artykuł sponsorowany często może być naprawdę świetnym tekstem napisanym w sposób lekki i przystępny, dzięki czemu odbiorca nawet nie zorientuje się, że jest to reklama. Osobiście uważam, że teksty typowo sponsorowane są zwykle dość pożytecznymi artykułami (jeśli oczywiście napisze się je odpowiednio), z których można naprawdę wielu rzeczy się dowiedzieć i nauczyć. Trzeba jednak przyznać, że łatwo „zepsuć” taki artykuł i naszpikować go ogólnikami i pustymi słowami, które nie sugerują, tylko nakłaniają do kupienia danej rzeczy, bo jest „najlepsza”. A dlaczego „najlepsza”? Na to już nie wystarcza znaków.

Co istotne, możesz też zarabiać na takich artykułach, jeśli jesteś blogerem. Wchodząc we współprace z różnymi markami i pisząc ciekawe treści o danych produktach. Pamiętaj, że taki tekst powinien być stworzony po uprzednim przetestowaniu danej rzeczy. Dzięki temu będziesz mógł stworzyć rzetelny artykuł sponsorowany. 

Opisałam powyżej kilka przykładowych i najważniejszych rodzajów tekstów, jakie możesz umieścić na swoim www na różnych podstronach. Oczywiście, jest sporo innych artykułów, które dzieli się na wiele kategorii. Osobne nazwy mają, np. teksty pisane do prasy. Można też wyróżnić tzw. precle, czy zapleczówki, jednak te umieszcza się często na innych stronach, w celach pozycjonowania. Zwykle są to jednak opisy lub mini artykuły o średniej jakości.

Jeśli masz dodatkowe pytania lub chcesz uzyskać wsparcie w pisaniu tekstów, napisz do mnie, chętnie Ci pomogę!

Przeczytaj też: Dlaczego potrzebujesz treści na stronie?

Ostatnie wpisy

Słowem – o copywritingu

Jakie wyróżniamy rodzaje tekstów w copywritingu? Poznaj 4 najważniejsze

Chcesz poznać 4 najpopularniejsze rodzaje tekstów w copywritingu? Sprawdź koniecznie artykuł.
Czytaj więcej
Słowem – o copywritingu

3 powody, dla których warto pisać treści na swoją stronę

Jakie korzyści płyną z publikowania treści na swojej stronie? Sprawdź kilka powodów!
Czytaj więcej