Napisz do mnie! marcela@slowemskutecznie.pl
11 październik
Słowem – o copywritingu

Nazwa firmy i jej funkcje – krótkie case study

Nazwa firmy i jej funkcje – krótkie case study

Jakie funkcje musi spełnić dobra nazwa firmy? Jak wymyślić skuteczną marketingowo nazwę? Zachęcam do poczytania wpisu!

Jak wymyślić nazwę firmy? Zapewne stanąłeś przed tym dylematem w momencie zakładania biznesu. A może prowadzisz już swoją firmę, jednak obecny naming nie jest tym, czego szukałeś? Jeśli czujesz frustrację z tego powodu, musisz się pozbyć jej jak najszybciej, gdyż wymyślenie dobrej nazwy nie jest wcale takie łatwe! W dużej mierze chodzi oczywiście o kreatywność i copywriting. Ciekawa gra słów lub też określenie działalności jednym, dwoma słowami jest sztuką. Niekiedy wymaga ona poświęcenia i pochylenia się nad problemem lub też tzw. „burzy mózgów”. Poniżej Ci kilka ciekawych zagadnień związanych z wymyślaniem odpowiedniej nazwy dla firmy oraz przedstawię króciutkie case study dotyczące językowej analizy pewnego brandu.

 

 

Coca-cola, McDonald’s, Max Factor to popularne nazwy przedsiębiorstw, które każdy z nas zna. Powstały one w wyniku ewoluowania konkretnych pomysłów. Nadal niewielu zdaje sobie sprawę z tego, że popularny koncern produkujący kosmetyki: Max Factor zawdzięcza swój znak towarowy założycielowi, czyli Maksymilianowi Faktorowiczowi. Niektóre nazwy firm są śmieszne, jednak nie dla wszystkich, choćby popularna firma Osram, której nazwa w wielu naszych rodakach budzi konsternację, natomiast u sąsiadów uważana jest za coś normalnego. Jeśli chcesz wiedzieć, skąd wziął się ten brand, koniecznie przeczytaj tej wpis

Funkcje namingu

Podstawową funkcją namingu jest oczywiście informacja. Poprzez nazwę komunikujesz zazwyczaj, jakie usługi sprzedajesz lub też, w jakim sektorze branży działasz. Czasami nazwa informuje o grupie docelowej i innych aspektach działalności. Bardzo ważną funkcją namingu jest także oddziaływanie na emocje. Wymyślając nazwę, musisz sprawdzić, jakie emocje budzi w Tobie Twój pomysł oraz jaki jest jego kontekst kulturowy. Drugi aspekt jest niezwykle ważny, ponieważ bez niego mogą powstać sformułowania śmieszne lub dziwne, które w sposób potoczny nawiązują, np. do zabawnych lub niewygodnych zjawisk. W tym momencie mam na myśli różne prześmiewcze, polskie nazwy firm, które wcale w zamierzeniu takie nie miały być. Oczywiście inaczej sytuacja będzie wyglądać, jeśli działasz na rynku zagranicznym.

Jak wymyślić nazwę firmy? Krótkie case study

Jeśli potrafisz „bawić się” słowem i jesteś kreatywny, zachęcam do wymyślania nazw związanych z wykorzystaniem języka polskiego. W tym momencie wszystko zależy od pomysłowości. Możesz użyć jednego, konkretnego słowa, które będzie charakterne lub pokusić się na słowotwórstwo.

Ciekawym przykładem jest serwis Vimeo, choć nie jest to polska firma, aby utworzyć tę markę, ktoś połączył słowa video oraz me (ja, mnie), tworząc serwis, na którym pojawiają się różne filmiki, często także te niszowe, artystyczne. Jeśli chodzi o nasz rodzimy rynek, na ciekawy pomysł wpadła mobilna szkoła językowa: Move&Mów. Jest to przykład jednego z lepszych namingów w mojej opinii, ponieważ ktoś bardzo kreatywnie podszedł do procesu twórczego. Słowo move oznacza po angielsku ruszyć się, wpisuje się zatem w ideę szkoły mobilnej, docierającej do klienta, natomiast mów – nawiązuje do mówienia, które jak wiadomo, jest istotną częścią nauki języka. Jak zapewne zauważyłeś Move&Mów wymawia się niemalże tak samo i właśnie to było inspiracją do tego pomysłu. Czasami kreatywny proces twórczy jest dużo łatwiejszy, ponieważ od razu można w interesujący sposób połączyć wyrazy, np. Sushi mnie – nazwa restauracji, która serwuje sushi. Natomiast nie zawsze jest taka sposobność i konieczna jest burza mózgów lub pomoc copywritera!

 

Poznałeś zatem podstawowe zasady tworzenia nazwy, a także, dowiedziałeś się, jakie są jej główne funkcje. Wracając do nieco zabawnych nazw firm, w Polsce bardzo znaną marką, zajmującą się produkcją sprzętu oraz akcesoriów oświetleniowych jest Osram. Przedsiębiorstwo to powstało w Niemczech, dlatego u naszych sąsiadów nazwa ta nie wzbudza żadnych emocji. Naming bazuje na zasadach słowotwórstwa, gdyż jest to połączenie nazw dwóch metali: osm, wolfram, które wykorzystuje się na szeroką skalę w branży elektrycznej. Z pewnością jest to przykład ciekawego namingu, który w innym kraju jest kojarzony w zupełnie inny sposób.

Jeśli natomiast czujesz, że potrzebowałbyś pomocy w tworzeniu nazwy firmy i chcesz zlecić jej wymyślenie, zapraszam do kontaktu ze mną, z chęcią Ci pomogę! Zostaw komentarz lub:

Ostatnie wpisy

Słowem – o copywritingu

Jakie wyróżniamy rodzaje tekstów w copywritingu? Poznaj 4 najważniejsze

Chcesz poznać 4 najpopularniejsze rodzaje tekstów w copywritingu? Sprawdź koniecznie artykuł.
Czytaj więcej
Słowem – o copywritingu

3 powody, dla których warto pisać treści na swoją stronę

Jakie korzyści płyną z publikowania treści na swojej stronie? Sprawdź kilka powodów!
Czytaj więcej

10 komentarzy

  • Patrycja Czubak
    18.10.2020

    Z pozoru łatwe zadanie, a jednak tyle trudności może przysporzyć.

    • Marcela Piekar
      18.10.2020

      To prawda 😉

  • O tak, wymyślanie nazw jest kłopotliwe! Co prawda nie mam firmy, tylko bloga, to jednak znalezienie nazwy trochę mi zajęło…

    • Marcela Piekar
      18.10.2020

      To zwykle jest proces, który nieco trwa, czasem można wspomóc się radami:)

  • 18.10.2020

    Nie jest to proste, bo ja nadal nie jestem zadowolona, usiłowałam stworzyć jedną nazwę dla wszystkich mediów i nie wyszło..

    • Marcela Piekar
      18.10.2020

      Jeśli kiedyś byś szukała pomoc, możesz śmiało pisać 🙂

  • 18.10.2020

    To prawda – wymyślenia nazwy firmy może być sporem wyzwaniem. Ja swoją oparłam na nazwisku, bo to wydawało mi się najbardziej uniwersalne.

    • Marcela Piekar
      19.10.2020

      O tak, to bardzo dobre posunięcie 😉

  • Agata
    18.10.2020

    Przyznaję, że byłam ciekawa, jaki jest źródłosłów nazwy Osram. Dodam, że jeżeli ktoś planuje ekspansję swojej marki na rynki zagraniczne, to dobrze sprawdzić, czy nazwa ma pozytywne konotacje, bo na tym przykładzie widać, że różnie bywa i o ile wielka korporacja nie ma z tym problemu, o tyle mała firma jednak może mieć.

    • Marcela Piekar
      19.10.2020

      To prawda, myślę, że sporo firm, które obecnie planują ekspansję na inne rynki bierze już ten fakt pod uwagę 🙂 Choć zdarza się różnie nadal 😀

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *