Napisz do mnie! marcela@slowemskutecznie.pl
25 Lis
Słowem – o copywritingu

5 najczęstszych błędów popełnianych przy wyborze nazwy dla firmy

5 najczęstszych błędów popełnianych przy wyborze nazwy dla firmy

Planujesz wymyślić nazwę dla swojej firmy? Koniecznie zobacz, jakich błędów musisz unikać!

Jakie błędy w wymyślaniu nazwy firmy popełniają przedsiębiorcy? Z pewnością kojarzysz wiele charakterystycznych nazw firm istniejących na rynku polskim. Są to najczęściej przedsiębiorstwa zagraniczne, które wprowadziły produkt na nasz rynek, jednak nie wykonały analizy semantycznej nazwy swojego wyrobu. Tak się stało choćby ze znaną przez wielu niemiecką marką Osram, która produkuje, m.in. oświetlenie. I choć przedsiębiorstwo to jest popularne, a klienci chętnie kupują żarówki i inny osprzęt Osram, nadal wzbudza ono wiele emocji, najczęściej związanych ze śmiechem i żartami. Jeśli zatem nie chcesz stworzyć nazwy, z której za każdym razem musisz się tłumaczyć i zależy Ci na tym, by jednak kojarzyć się poważnie, zapoznaj się z 5 błędami, których warto nie popełniać podczas tworzenia nazwy firmy.

Wiem, że powiesz zapewne, że „nieważne, jak mówią, byleby mówili”. I rzeczywiście, zasada ta się czasami sprawdza, jednak, jeśli wolisz być traktowany poważnie, lepiej zbudować swoją markę na rzetelnych fundamentach. Warto oczywiście zacząć od nazwy. Początkujący przedsiębiorcy mają często jednak z tym problem, przez co powstają od początku nieprzemyślane lub źle kojarzące się firmy. Czego zatem unikać? Sprawdź także, który błąd jest jednym z najpoważniejszych.

Błąd 1 – Bezrefleksyjne wybieranie nazwy

Uleganie obecnie panującej modzie lub też bezrefleksyjne podejście do budowania brandu firmy, sprawia, że powstają przedsiębiorstwa typu: kubex, zegarex, garnex i inne. Dodawanie końców „ex” nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ pokazuje, że nie masz pomysłu i wybierasz drogę na skróty. Z pewnością takie nazewnictwo było modne w latach 90-tych, ubiegłego wieku. Nie da się ukryć, że obecnie końcówka „ex” weszła na stałe do zbioru negatywnych lub żartobliwych anegdot o polskim biznesie. Podobnie jest z nazwami, które kończą się (lub zaczynają) na „Pol”, „Bud”, „Spec”. Moda na takie nazewnictwo minęła jakieś dwie dekady temu, warto zatem podejść do tematu bardziej kreatywnie.

Błąd 2 – Zbyt duże przywiązanie do branży

I tu możesz pomyśleć, że przecież „dlaczego?”, ciekawe jest wymyślenie kreatywnej nazwy firmy, która nawiązuje do danego zawodu. To prawda, jeśli rzeczywiście będzie to świetna, chwytliwa nazwa. Sporo firm korzysta jednak z najprostszego rozwiązania i używa skrótów wyrazów branżowych, by stworzyć swoją nazwę firmy. Nie musisz zatem na siłę nawiązywać do gazu, montując, np. instalacje gazowe w domach, czy do reperowania, będąc konserwatorem. W ten sposób łatwo możesz popełnić błąd pierwszy, skupiając się na „oklepanym” nazewnictwie, typu „Spec-Gaz”, „Spec-Napraw”. Pamiętaj zatem, że dobra nazwa ma identyfikować Ciebie, a nie tłumaczyć, czym się zajmujesz.

Błąd 3 – Kłopotliwa w wymowie nazwa

Choć błąd ten uplasował się pod trójką, uważam, że jest on jednym z poważniejszych. Uważaj na kłopotliwe w wymowie nazwy obcego pochodzenia! Co to znaczy? Możesz jak najbardziej inspirować się językami obcymi podczas wymyślania nazwy, jest to nawet wskazane, ponieważ języki obce są pełne różnych, dobrze brzmiących i dźwięcznych nazw, nawiązujących do branż. Pamiętaj jednak, aby nie wybierać tych, których nie da się wymówić po polsku lub ich wymowa jest kłopotliwa.

Najprostszym przykładem jest tu: „Circle K” – obecna sieć stacji benzynowych, kiedyś znana pod nazwą „Statoil”. Choć nie jest to polskie przedsiębiorstwo, dość niefortunnie zaadaptowano nazwę na nasz rodzimy rynek. Nie będę przytaczać tu całego procesu rebrandingu tej firmy, gdyż w grę wchodzi jeszcze jedna nazwa, jednak frazę: „Circle k” trudno wymówić, zwłaszcza osobom starszym. Jeśli oczywiście stawiasz na mocno młodzieżowe produkty, możesz pozwolić sobie na odstępstwa, jednak w innych przypadkach możesz być po prostu kojarzony jako: „ta firma z tą dziwną nazwą, której nie da się wymówić.” A po co?

Błąd 4 – Rozróżnienie między firmą, a marką/produktem

Bardzo często operujemy zamiennikami: firma/marka, czasem nawet: produkt. Jeśli chodzi o luźną rozmowę dotyczącą firmy, np. działalności jednoosobowej, każdy raczej zrozumie, co chcemy przekazać. Trzeba jednak być ostrożnym. W obrębie jeden firmy możemy mieć kilka marek. I nie jest to zjawisko nowe, czy też niespotykane. Pamiętaj zatem o tym, czy skupiasz się na budowie swojej firmy – ogólnej nazwy, na którą będziesz wystawiać faktury, czy jednak planujesz stworzyć brand produktu lub jakiejś linii produktów?

Częstym błędem jest bezrefleksyjne podchodzenie do tego tematu, nieumiejętność rozróżnienia tych dwóch aspektów, a w efekcie, zawężanie swojej działalności. Jeśli na przykład nazwiesz swoją firmę „Ubranka dla dzieci”, ciężko będzie stworzyć Ci w przyszłości nową linię produktów, np. zabawek dla dzieci, wymyśl zatem nazwę bardziej ogólną.

Błąd 5 – Niesprawdzenie nazwy w Internecie

Mimo że powinno to być oczywiste, nie do końca jest. Bardzo wielu przedsiębiorców nie konfrontuje swoich pomysłów z treściami zawartymi w Internecie, a warto to robić. Dzięki temu możesz dowiedzieć się po pierwsze, czy taka nazwa już czasem nie funkcjonuje, a po drugie, czy istnieje wolna domena internetowa z taką nazwą. Od razu powiem Ci, że jeśli domeny z końcówką „com” lub „pl” są zajęte, przemyśl nazwę jeszcze raz lub zastanów się nad tym, jak możesz zmienić adres domeny bez większego szwanku tak, by potencjalni klienci Cię znaleźli.

Wybierając zatem nazwę dla swojej firmy, zwróć uwagę na tych kilka błędów, które bardzo często popełniają początkujący lub nieznający tematu przedsiębiorcy. Dzięki temu unikniesz w przyszłości konieczności wprowadzania poprawek.

A może chcesz wymyślić chwytliwą nazwę dla swojej firmy lub produktu i potrzebujesz pomocy? Zachęcam Cię do kontaktu ze mną, chętnie Ci pomogę. 🙂 

Zapraszam Cię do zobaczenia pierwszego wpisu z tej serii:

Jak wymyślić nazwę firmy?

Ostatnie wpisy

Słowem – o copywritingu

Jakie wyróżniamy rodzaje tekstów w copywritingu? Poznaj 4 najważniejsze

Chcesz poznać 4 najpopularniejsze rodzaje tekstów w copywritingu? Sprawdź koniecznie artykuł.
Czytaj więcej
Słowem – o copywritingu

3 powody, dla których warto pisać treści na swoją stronę

Jakie korzyści płyną z publikowania treści na swojej stronie? Sprawdź kilka powodów!
Czytaj więcej